Så sänker du företagets kostnader
Som företagare är det lätt att man lägger ett alldeles för stort fokus på intäkter och försäljning, men det är minst lika viktigt att ha koll på de kostnader som företaget har. Att få in pengar till verksamheten är naturligtvis A och O för att den ska gå runt, men för att inte gå back eller ligga “plus minus noll” behöver du också ta till smarta knep för att sänka kostnaderna du redan har.
Det finns flera sätt som du kan gå tillväga för att sänka kostnaderna i företaget och på så sätt öka lönsamheten. Här nedan kommer vi bland annat titta på kostnadspolicys och leverantörer, men vi tittar även på hyra såväl som mötesrum. Ett vanligt misstag är nämligen att man har en lokal som är alldeles för stor och som har tomma kontorsrum och mötesrum som inte kommer till användning. Hyran kan i många fall vara den stora boven!
4 knep att sänka företagets kostnader
1. Ta kontroll över ekonomin
Det kan låta som en självklarhet att ha koll på företagets ekonomi, men sanningen är att många företag arbetar helt planlöst och det kan innebära mycket utfall med otrevliga överraskningar. Se till att du skapar en riktigt bra och genomtänkt budget och få sedan alla att arbeta mot det uppsatta målet. På så sätt blir det också lättare för dig att se vilka kostnader som faktiskt ger bra intäkter.
2. Hyran kan vara problemet
Den största kostnaden som de flesta företag har är hyran för lokalen som man använder. Här kan det vara en god idé att titta efter billigare lokaler eller se om du kan förhandla ner hyran till ett lägre belopp. Du kan även tjäna på att hyra ut delar av lokalen till andra verksamheter, alternativt gå ner i kvadratmeter och hyra mötesrum när du behöver istället för att ha massa utrymme som inte används.
3. Leverantörerna kostar
Kom ihåg att även dina leverantörer kostar pengar varje månad. Därför är det rekommenderat att du ser över abonnemangen och tittar på kostnaderna för t.ex. bredband, larm, el och telefoni. Jämför med andra företag som finns på marknaden och se om du kan göra ett byte. I de flesta fall finns det alltid en leverantör som är billigare.
4. Många bäckar små…
Det är inte bara de stora och riktigt påfrestande kostnaderna som du ska se över, utan även de små kostnaderna kan skapa svackor i ekonomin. Små kostnader kan t.ex. vara personalförmåner, småannonser här och där, julgåvor och daglig fika i lunchrummet. Du behöver naturligtvis inte ta bort alla fördelar och trevligheter för dina anställda, men du kan prioritera om eller se om det finns billigare alternativ än de ni betalar idag.